måndag 7 november 2011

Min verklighet!


Vad UNDERBART det är att bli mött i telefonen med en sån hat & oförståelse som det bara går. Min käre tandläkare från Tandläkarhögskolan ringde o ville boka in en ny tid o föreslog antingen den 13:e eller den 14:e och då säger jag vänligt att jag tyvärr inte kan förrän TIDIGAST den 18:e. Han suckar o frustar o häver tills sist ur sig surt: "Jaha, får jag fråga varför du inte kan innan dess då?" Så, än en gång e jag tvungen att förnedra mig själv, blotta mig till det yttersta o tala om som det är: Jag har inte råd. Då möts jag av ännu mer suck o frustande o han häver ur sig att: "Ja men det kostar BARA 150 kr/gång och om du jämför det med vanliga tandvården så är det SÅ billigt." Jag biter mig i läppen o sväljer min stolthet när jag säger att: "Ja jag VET det men jag äger inte 150 kr nu." Efter att han har suckat klart så lägger han på o jag gick från ok mående till att jag vill dö. Jag vill inte leva i denna jävla helvetes värld. Jag vill INTE behöva vara tvungen att tala om för alla att, JO, det finns dem idag, i välfärds Sverige som inte ens har mat över dagen. Jag vet att många tänker väl att: Jamen 150 kr har man väl alltid. Nej så är det inte. Jag äger exakt 13 kr. Exakt. Mitt kylskåp e tomt sånär som på några flaskor med VATTEN o en karta med 6 ägg! DET är min verklighet. Hur gärna ni än inte tror det. Detta är min verklighet, min vardag. Och jag undrar seriöst varför jag inte gjort slag i saken, att hoppa framför tåget?

2 kommentarer:

Mamma som har 14 kr tills den 18/10 sa...

Åh kära vännen, jag vet hur jävligt det är med denna förnedring. Att folk idag inte förstår att det i välfärdsstaten Sverige faktiskt finns människor som inte har mat för dagen eller som har råd att hämta ut sin medicin. "Bara 150:-" - pyttsan! Om jag säger till någon att jag är pank, jag har inga pengar, då ÄR det så. Jag har NOLL. Zipp. Zero. Men folk tror att man menar "jag har inga pengar till lyx/överflöd". Men vet du vad jag tänker? Jo, att du är rikare än alla dessa idioter som inget fattar för trots att du ingenting har så har du frikostigt delat med dig till din familj som också befinner sig under isen ekonomiskt. Det är stort. Inte ens Reinfeldt skulle kunna lyckas med nåt sånt. We'll survive! Love you!

Ing-Marie sa...

förstår hur du känner det Becca...sitter i samma situation ungefär, det är förjävligt hur man ska behöva ha det i Sverige idag! Inte ens råd att gå till tandläkaren!!!!! Men dom får väl igen det när vi hamnar nånstans o bara kan äta soppa! Ha det bra vännen och var stark..du fixar det här!! Kram Ing-Marie